16 stycznia bieżącego roku kościoły zrzeszone w Polskiej Radzie Ekumenicznej i Konferencja Episkopatu Polski wydały wspólny apel o ochronę stworzenia. Jest to historyczne wydarzenie i wyjątkowy głos na rzecz zwiększenia wysiłków proekologicznych, choć należy żałować, że zabrakło w nim odniesienia do konkretnych problemów ekologicznych, jak zmiany klimatyczne, ochrona bioróżnorodności czy wprowadzanie do Polski organizmów genetycznie modyfikowanych.
A oto tekst apelu:
APEL KOŚCIOŁÓW W POLSCE O OCHRONĘ STWORZENIA
Drodzy Bracia i Siostry!
Kierujemy do Was ekumeniczny list, który jest apelem i prośbą o zachowanie stworzenia jako dzieła Bożego.
„Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię” (Rdz 1,1) – tymi
uroczystymi słowami zaczyna się Pismo Święte. Świat nie powstał w wyniku
ślepego przypadku, lecz z woli kochającego i mądrego Boga, podobnie jak
człowiek, którego „Bóg stworzył na swój obraz” (por. Rdz 1,27). Potem,
jak stwierdza Pismo, „Pan Bóg wziął człowieka i umieścił go w ogrodzie
Eden, aby uprawiał go i doglądał” (Rdz 2,15). Stwórca zaprasza człowieka
do współpracy w trosce o swoje dzieło, służące wszystkim żywym istotom.
Każda chrześcijańska tradycja podaje przykłady wybitnych ludzi, którzy z
miłością traktowali całe Boże stworzenie. Niestety, nie zawsze jesteśmy
wierni temu wezwaniu.
Produkujemy góry śmieci, trującą żywność, wycinamy lasy, otaczamy się
światem z plastiku. Oślepienie żądzą zysku sprawia, że czyste
strumienie zamieniamy w trujące ścieki, a bujne lasy i łany zboża w
jałową i pustą ziemią, zaś cuda natury w zwały betonu. Żyjemy tak
jakbyśmy byli ostatnim pokoleniem, które zamieszkuje Ziemię.
Ochrona środowiska to nie tylko techniczny problem równowagi
ekologicznej, ale także problem moralny i duchowy współczesnego
człowieka, który zapomina, że on sam i świat są Bożym stworzeniem.
Wielu chrześcijan na całym świecie angażuje się w konkretne programy
służące ochronie Bożego stworzenia. Do najbardziej znanych należą
projekty zarządzania budynkami w celu zmniejszenia zużycia energii
elektrycznej i cieplnej, a także zmniejszenia produkcji odpadów, odzysku
surowców, kompostowania itp.
Bracia i Siostry, trzeba propagować tę wrażliwość! Ufamy, że nasz
apel spowoduje, że ludzie wierzący wpłyną na swoje otoczenie, by
zlikwidować szkodliwe działania, takie jak wywożenie śmieci do lasu czy
bezmyślne zaśmiecanie ulic, dróg i pól.
Nasz apel kierujemy także do władz państwowych i samorządowych.
Wyrażamy troskę w kwestii prywatyzacji i komercjalizacji zasobów wody i
przestrzeni publicznej.
Zachęcamy do kształtowania takiej
polityki społecznej, która promuje bezpieczne przetwarzanie i utylizację
trujących odpadów. Wzywamy przede wszystkim do:
− redukcji odpadów miejskich, odzyskiwania i utylizacji wysypisk śmieci, oczyszczania powietrza, wody i gleby;
− ochrony lasów oraz zagrożonych gatunków roślin i innych skarbów przyrody, do odtwarzania ekosystemów;
− stosowania technologii ekologicznych w przetwarzaniu i konserwacji żywności oraz produkcji opakowań;
− opracowania umów międzynarodowych dotyczących sprawiedliwego
wykorzystywania zasobów morskich, które nie doprowadzą do zachwiania
równowagi ekologicznej.
Przez zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa i zesłanie Ducha Świętego Bóg
objawił, że przezwycięża wszelkie zepsucie i śmierć. Chrześcijanin jest
wezwany do ukazania swej wiary w Boga, Stwórcę i Pana wszechświata
przez swe czyny. Dlatego zabiegamy o ochronę życia człowieka od samego
poczęcia i o respektowanie jego godności. Apelujemy o wspieranie takiej
polityki społecznej, która pozwala na krzewienie życia wszędzie tam,
gdzie radykalnie zmniejsza się przyrost naturalny. Świat potrzebuje
takiego świadectwa nie tylko tych nielicznych, zaangażowanych w ochronę
środowiska, ale wszystkich uczniów Chrystusa. W zrozumieniu tych
procesów pomocną dla chrześcijan może stać się dynamicznie rozwijająca
się refleksja biblijna i teologiczna na temat stworzenia.
Nasze wspólne działania winny wyrażać prawdę o potrzebie roztropnego i
umiarkowanego postępowania we wszystkim, co jest związane z naszym
środowiskiem. Mądra asceza wyraża się unikaniem nadmiernej konsumpcji,
odpowiedzialnym korzystaniem z dóbr naturalnych oraz rezygnacją z
produkowania i gromadzenia nadmiaru przedmiotów i opakowań. Jednym z jej
przejawów jest coraz bardziej zapominany post, który jako
samoograniczanie własnych pożądań, staje się narzędziem duchowej
przemiany i pomocy potrzebującym. Zlecone nam przez Stwórcę zadanie
panowania nad rzeczami służy temu, aby nie zapanowały one nad nami.
Bracia i Siostry, żyjąc dzisiaj, pomyślmy o jutrze. Pomyślmy o tym,
że my i całe stworzenie jesteśmy powołani do życia w rzeczywistości
opisanej w ostatniej księdze Biblii jako „nowe niebiosa i nowa ziemia”
(Ap 21,1). Dlatego codziennie dokonujmy odpowiedzialnych wyborów
oszczędzających energię i zasoby ziemi oraz szanujmy wszystko, co żyje.
Nawet niewielkie, ale konsekwentne działania przyniosą ogromny skutek w
ochronie całego stworzenia, które, jak czytamy w pierwszej księdze Pisma
Świętego, „Bóg uczynił bardzo dobre” (por. Rdz 1,31).
Warszawa, 16 stycznia 2013 r.
w imieniu Kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumeniczne i Konferencji Episkopatu Polski
ks. prezbiter Gustaw Cieślar, przewodniczący Rady Kościoła Chrześcijan Baptystów w RP
ks. bp Jerzy Samiec, Biskup Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP
ks. bp Edward Puślecki, Biskup Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego w RP
ks. bp Marek Izdebski, Biskup Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w RP
ks. bp Wiktor Wysoczański, Biskup Kościoła Polskokatolickiego w RP
ks. bp Ludwik Jabłoński, Biskup Naczelny Kościoła Starokatolickiego Mariawitów w RP
Metropolita Sawa, Prawosławny Metropolita Warszawski i Całej Polski
ks. abp Józef Michalik, Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski
0 komentarze:
Prześlij komentarz